In december 2017 zal de nieuwe gondellift naar Duitslands hoogste berg, de Zugspitze, geopend worden. Met de komst van de nieuwe lift wordt de 50 jaar oude Eibsee-Seilbahn eindelijk vervangen. De bouw van de lift is een enorme uitdaging, gezien de hoogte en de beperkte bouwplaats. En met de komst van de lift worden tevens een 3 wereldrecords gebroken: de hoogste liftpaal, grootste hoogteverschil en grootste afstand tussen twee liftpalen. Lees alles over de nieuwe Zusgspitzbahn in dit artikel.
Indrukwekkende cijfers en wereldrecords
Het project van de Zugspitzbahn bij Garmisch-Partenkirchen is behoorlijk indrukwekkend. Zo is de lift ruim 4,5 km lang, overbrugt bijna 2000 hoogtemeters en bedragen de kosten van de bouw 50 miljoen euro. Maar er worden ook 3 wereldrecords verbroken. Zo is afgelopen week ’s werelds hoogste liftpaal op z’n plek gezet. De paal is 127 meter hoog, weegt 420 ton en bestaat uit 1100 onderdelen en 9500 schroeven. Er waren 18 vrachtwagens nodig om alles op de bouwplaats te krijgen en 11 monteurs zijn 2,5 maand bezig geweest met de bouw van de liftpaal. Daarnaast heeft de lift met 1945 meter hoogteverschil ook een wereldrecord te pakken. Het 3e wereldrecord haalt de Zugspitzbahn doordat de afstand waarbij de kabel van de gondel niet wordt ondersteund door palen, maar liefst 3213 meter is.
Veel glas en fenomenaal uitzicht
Bij de bouw van de nieuwe lift en stations speelt glas een centrale rol. In het nieuwe dalstation is veel gebruik gemaakt van glas, waardoor bezoekers een mooi uitzicht hebben op de Eibsee en de Zugspitze. En dat uitzicht heb je ook vanuit de lift, want de ruiten van de gondels lopen door tot aan de grond. En hoe hoger de lift komt, hoe imposanter het uitzicht. Je kunt de landsgrens van Duitsland/Oostenrijk zien, de toppen van de Alpen, de indrukwekkende noordwand van de Zugspitze en met mooi weer kun je zelfs tot de Starnberger See en München kijken. Ook het bergstation zal in het teken staan van glas en uitzicht. Vanaf het terras heb je een 360 graden uitzicht.
Dalstation van de nieuwe Zugspitzbahn
Cabine voor 120 personen
Voor een indrukwekkend bouwplan als deze is niet alleen een enorm lange voorbereidingstijd, maar ook een lange bouwtijd nodig. Voor de bouw van de Zugspitzbahn moest onder andere een bouwkraan op 2950 meter hoogte worden geplaatst. Dit gebeurde al in 2015. In 2016 werd de basis gelegd voor de liftpalen en werd het dalstation gebouwd. De laatste stap wordt de montage van de 145 ton zware kabels die de twee cabines zullen dragen. De beide cabines bieden elk plaats aan 120 personen, waardoor de capaciteit van de lift 580 personen per uur bedraagt. De Zugspitzbahn zal op 21 december 2017 feestelijk geopend worden.
Bergstation van de nieuwe Zugspitzbahn
Cijfers en feiten over de nieuwe Zugspitzbahn |
|
---|---|
Bergstation: Zugspitz | Lengte: 4467 m |
Hoogte bergstation: 2944 m | Hoogteverschil: 1945 m |
Snelheid: 10,6m/s (8,5m/s bij de liftpaal) | Aantal liftpalen: 1 van 127 meter hoog |
Capaciteit gondel: 120 personen | Capaciteit lift: 580 pers./uur |
Aantal gondels: 2 | Plaats: Eibsee |
De nieuwe panoramagondel van de Zugspitzbahn
Meer over de Zugspitze bij Garmisch-Partenkirchen
Door de nieuwe gondellift Zugspitzbahn komen bezoekers sneller en comfortabeler op Duitslands hoogste berg. In de zomer wordt de berg vooral bezocht door dagjesmensen, maar in de winter gaan er ook veel wintersporters naar boven. Het skigebied op de Zugspitze telt 20 km aan pistes en is door de hoge ligging zeer sneeuwzeker. Het skigebied is ook vanuit Ehrwald in Oostenrijk bereikbaar via de Tiroler Zugspitzbahn. Daarnaast beschikt Garmisch-Partenkirchen nog over een tweede skigebied, Garmisch Classic, dat 40 km aan pistes heeft.